logo

Ce este terapia auditiv-verbală? 👂

Terapia auditiv-verbală reprezintă o abordare bazată pe intervenţia terapeutică timpurie, destinată copiilor cu deficienţe de auz şi familiilor acestora. În cadrul acestei abordări, rolul părinţilor este esenţial, ei fiind consideraţi agenţii principali care pot crea schimbări fundamentale în vieţile copiilor, prin aplicarea de strategii creative, bazate pe dovezi, în vederea achiziţionării optime şi eficiente a limbajului vorbit. Procesul de ascultare presupune atenţie şi interes din partea copilului, reprezentând baza care susţine dezvoltarea personală, socială şi academică a copiilor hipoacuzici. De asemenea, această abordare reprezintă o intervenţie holistică, în care interacţiunile sociale joacă un rol fundamental în dezvoltarea funcţionării cognitive, a abilităţilor de ascultare şi a limbajului expresiv, prin tehnici de joc, cântece, jocuri de rol şi bucuria rutinelor zilnice. Prin urmare, terapia auditiv-verbală depăşeşte cadrul cabinetului de terapie şi continuă în familie.

PRINCIPIILE DE BAZĂ ALE TERAPIEI AUDITIV-VERBALE

  1. Diagnosticarea timpurie a hipoacuziei prin screening-ul auditiv (în cazul nou-născuţilor) şi teste auditive şi consultarea unui medic audiolog pentru alegerea dispozitivului auditiv potrivit tipului de hipoacuzie.
  2. Echiparea copilului cu tehnologia cea mai potrivită şi începerea stimulării auditive prin limbaj adaptat nivelului de dezvoltare al copilului.
  3. Consilierea părinţilor în a-şi ajuta copiii să îşi folosească auzul ca modalitate senzorială primară pentru dezvoltarea limbajului receptiv şi expresiv.
  4. Consilierea părinţilor în a deveni principalii actori în procesul de dezvoltare a abilităţilor de ascultare şi exprimare verbală a copiilor prin participarea activă şi consecventă la sedinţele de terapie.
  5. Crearea unui mediu care să faciliteze achiziţionarea limbajului în cadrul activităţilor zilnice ale copilului.
  6. Ghidarea părinţilor pentru a-şi ajuta copilul să integreze limbajul receptiv şi expresiv în toate aspectele vieţii copilului.
  7. Consilierea părinţilor în a identifica şi îmbunătăţi nivelul de dezvoltare al copilului în aria audiţiei, limbajului, cogniţiei şi comunicării.
  8. Consilierea părinţilor în a-şi ajuta copilul să conştientizeze particularităţile limbajului expresiv prin feedback auditiv.
  9. Evaluare permanentă în vederea elaborării planurilor personalizate de terapia auditiv-verbală, a monitorizării progresului şi a evaluării eficienţei planurilor pentru copil şi familie.
  10. Încurajarea integrării copilului în instituţiile de învăţământ de masă, alături de colegi normal auzitori.